H&M, Gina Tricot, ett och annat skandinaviskt märke toppat med onlineshopping på Boozt. Känner du igen dig? Jag kan älska enkelheten i att handla på kedjorna men få saker slår känslan att hitta ett nytt märke. Som man är själv om. Som kommer med ett nytt perspektiv. Framförallt: att det är NYTT! Inget dödar kreativiteten som att fastna i gamla hjulspår. Idag går jag igenom mina bästa fynd från tre nya butiker: Arket, Afound och Uniqlo.
Arket. H&M-ägt precis som storfavoriterna COS och & Other Stories – vilket syns! Den skandinaviska enkelheten går igen även hos Arket (jag hade enkelt misstagit butiken för en COS-butik). Man har sortiment både för dam, herr, barn och hemmet, satsar på klassiska basplagg och skriver att “the archive is the collection’s point of departure, a solid foundation of products you want to find again and again”. Här shoppar du fina blusar av hållbara material, dresscode-kostymer och tar en fika på affärens kafé som serverar typiskt nordiska smaker.
Shoppa på arket om du: gillar basplagg, går igång på hållbarhet och scandi-chic.
Afound. Även detta H&M-ägt. Det verkar inte finnas stopp på H&M-koncernens initiativförmåga! Afound är en andrahandsaffär som säljer plagg och accessoarer för dam och herr till rabatterade priser. Framförallt från de H&M-ägda märkena, men även Whyred, Marni, The Row. Till och med vintage Chanel! Ett “style and deal hunting paradise”.
Shoppa på Afound om du: älskar en bra deal.
En outfit från förra våren, med kashmirtröja från Uniqlo.
Uniqlo. Det japanska klädmärket Uniqlo kommer äntligen till Sverige! Uniqlo är grymma på basplagg i bra kvalitet till bra pris. “Bas” är verkligen ledordet – här får du inga trendplagg, avvikande skärningar eller häftiga mönster utan ren och skär “bas”. Jag gillar särskilt deras prisvärda kashmirtröjor.
Shoppa på Uniqlo om du: vill fixa basgarderoben.